Keuze uit publicaties in de afgelopen tien jaar
     
  ”Der Rhein, Le Rhin, De Waal”, ein europäischer Strom in Kunst und Kultur des 20. Jahrhunderts. 1995/1996. Catalogus tentoonstelling in Rheinisches Landesmuseum, Bonn, Duitsland. Museum Commanderie van Sint-Jan, Nijmegen, Holland. Musée d’Art Moderne et Contemporain, Straatsburg, Frankrijk. o.a. Frank van de Schoor
  “Marjolijn van den Assem at gallery Anneke Oele (Amsterdam)”, Art in America, New York. Riet van der Linden. Oktober 1996
  “De verkenningen van Marjolijn van den Assem”.Catalogus tentoonstelling Nijmeegs Museum Commanderie van Sint-Jan, Nijmegen. Betty van Garrel. 1997
  “Marjolijn van den Assem”, catalogus Beeldspoor, Rotterdamse Schouwburg, Wim Quist. 1998
  “De buitelende dotten van Marjolijn van den Assem”. NRC Handelsblad. Marianne Vermeijden. (11-2-1998)
  “Marjolijn van den Assem zit midden in haar werk”. De Telegraaf. Paola van de Velde. (13-2-1998)
  “Het bankje van Marjolijn van den Assem”. Goudsche Courant. Marc Couwenbergh. (18-11-1998)
  “New Tide”, Dutch and New York painting, catalogus tentoonstelling Williamsburg Art & Historical Centre, Brooklyn N.Y. USA. Terryl Sellers.1998
  “Denkbeeldige reizen van Marjolijn van den Assem”. Catalogus tentoonstelling “Zuid-Holland in beeld”, Provinciehuis Zuid- Holland. Karin Evers, 1998
  “.......dan is de rivier rechter en korter.” Nederlandse riviergezichten 1900-2000. Catalogus tentoonstelling museum De Wieger, Deurne. Rob Smolders. 1999
  “Kamerschatten”, catalogus tentoonstelling Stichting KW14, ‘s Hertogenbosch. Sandra Smallenburg. 1999
  “ Expressieve posities in de Nederlandse en Duitse schilderkunst van de afgelopen decennia- een vergelijking.” Hans M. Schmidt, Rheinisches Landesmuseum, Bonn, Duitsland. “Marjolijn van den Assem”, Frank van de Schoor. Catalogus tentoonstelling”Moderne kunst”. Keuze uit de verzameling van Museum Het Valkhof Nijmegen,1999
  “...., dat plekken waar je langs kwam je gedachten voor je bewaren...” catalogus tentoonstelling 25 jaar Marjolijn van den Assem in de collectie Stedelijk Museum Het Catharina Gasthuis, Gouda. Hans Vogels. 1999
  “Als een vogel” tekeningen en schilderijen van Marjolijn van den Assem. Kunstbeeld, november 1999, Anne Berk
  “Zwanezang voor een vervlogen herinnering”, Brabants Dagblad. Mark van de Voort. (21-12-2000)
  “Marjolijn van den Assem”, catalogus tentoonstelling “Ik weet niet zeker of het zwanen waren,...” Jan van Hoof Galerie ‘s-Hertogenbosch , 2001
  "Landkaarten om te strelen", Marjolijn van den Assem. Art-nl nr.2, Frans Jeursen, april 2003.
  Schetsboek van Marjolijn van den Assem, uitgegeven ter gelegenheid van solo-presentatie op de KunstRAI 2003 (RAM, Rotterdam) in de serie Schetsboeken van RAM Rotterdam.
  Marjolijn van den Assem. Kunstbeeld nr.5, Arjan Reinders, mei 2003.
  Marjolijn van den Assem. Kunstbeeld nr.3, Xandra de Jongh, maart 2004.
  "Hoe de bomen waaien". De papieren landschappen van Marjolijn van den Assem. NRC Handelsblad, Cultureel Supplement. Lien Heyting (18-6-2004).
  Wish you were (t)here". Brochure bij de 7de Papierbiënnale. Stedelijk Museum Aalst, België. Jan de Nys. 19-6-2004.
  "Black & white and a little bit of colour", selectie tekeningen
(1980-2005) uit de collectie Museum voor Moderne Kunst Arnhem.
Mirjam Westen, maart 2005.
  "Spreek je eigen taal", zes kunstenaars in gesprek met Bisschop Muskens
van Breda. Bisdom Breda en Nieuwe Brabantse Kunststichting.
Rob Smolders, april 2005.
  Ranglijst "De beste 100 Nederlandse kunstenaars", 70ste plaats.
Elsevier nr. 18 / 6 mei 2006.
 

"Papier op de vlucht", boek ter gelegenheid van
Holland Papier Biënnale 2006.
Museum Rijswijk/CODA Museum Apeldoorn.
Samenstelling Peter Gentenaar. Uitgeverij Compres bv, Leiden.

  Altijd vandaag. Wim Izaks en tijdgenoten 1975-1985:
Philip Akkerman, Woody van Amen, Erik Andriesse, Marjolijn van den Assem,
Gerrit van Bakel, René Daniëls, Piet Dieleman, Marlene Dumas, Henk Visch.
Dordrechts Museum, Dordrecht.
Tekst: Gerrit Komrij, Moniek Peters, Rob Smolders, Reinoud van Vught.
Uitgave van Stichting Wim Izaks, 2006.
  Altijd vandaag. Essay
Kunstbeeld nr.9, Rob Smolders, september 2006.